E-mail marketing en de AVG wet
De AVG, oftewel Algemene Verordening Gegevensbescherming, is een Europese wet die sinds 25 mei 2018 in de Europese Unie geldt. Maar wat houdt deze wet precies in en welke gevolgen heeft het voor e-mail marketing? Bij e-mail marketing spelen persoonsgegevens namelijk een grote rol. Hieronder lees je meer over wat de AVG wet is en welke gevolgen die heeft voor marketeers.
Wat is de AVG wet?
De AVG is een privacywet die de vorige privacywetten heeft vervangen. Er is dus maar één wet omtrent privacy in de Europese Unie. Het is dan ook ontzettend belangrijk om je als bedrijf te houden aan deze wet, omdat je anders boetes van in de duizenden of zelf miljoenen euro's kan krijgen. Alle bedrijven en organisaties die gebruik maken van persoonsgegevens van mensen uit de EU moeten zich aan deze wet houden. Dit betekent dat ook kleinere ondernemingen zich aan deze wet moeten houden. Denk bij persoonsgegevens aan namen en woonadressen, maar ook aan IP-adressen en e-mailadressen. Op het internet ben je als consument nu nog beter beschermd. Intussen hebben vrijwel alle ondernemingen en organisaties zich aan de wet aangepast. Zij moeten dan ook kunnen aantonen dat ze legaal omgaan met de privacygegevens.
Gevolgen van de AVG voor e-mail marketing
Mocht een bedrijf zich niet houden aan de wet, dan kan het een boete van maximaal twintig miljoen euro ontvangen. Dit is voor elk bedrijf een extreem hoog bedrag, dus passen veel bedrijven zich ook direct aan. Voor e-mail marketeers is het ook een grote verandering. Zij moeten bestaande e-maillijsten zo aanpassen dat de AVG wet volledig nageleefd wordt. Ook mogen persoonsgegevens niet zomaar gevraagd en bewaard worden. Indien deze niet gebruikt worden, is de lijsthouder verplicht de gegevens te verwijderen. De AVG wet is dus een nieuwere privacywet in de EU waar meerdere acties voor ondernomen moeten worden.