E-mail marketing automatisering
E-mail marketing is een van de sterkste methodes wat online marketing betreft. Wij zijn er groot fan van en houden ons er dan ook volop mee bezig. Het is bij e-mail marketing belangrijk om te weten wanneer je een e-mail stuurt, naar wie je een e-mail stuurt, hoe vaak je de e-mail stuurt en wat voor e-mail je stuurt. Dit kan je allemaal zelf doen, maar dit kost dan ontzettend veel tijd. Vooral als je bereik tot in de duizenden ontvangers oploopt. Om tijd en moeite te besparen maakt men gebruik van e-mail marketing automatisering. Hierbij gaat vrijwel alles vanzelf en kan je eenvoudiger betalende klanten werven.
Hoe werkt e-mail marketing automatisering?
Voordat de automatisering in werking gaat, moet je een aantal belangrijke onderdelen bevestigen. Wanneer moet het systeem een e-mail sturen? Als iemand jarig is of als iemand een product besteld heeft? Naar wie stuur je een e-mail? Al betalende klanten of klanten met een openstaande winkelmand? Hoe vaak stuur je een e-mail? Maximaal vier keer per maand of elke week meerdere malen? Wat voor e-mail stuur je? Een e-mail waarin je nieuwe producten aanbiedt of een e-mail met korting gebaseerd op verleden bestellingen? Het zijn allemaal factoren die van belang zijn bij e-mail marketing automatisering. Wanneer al deze vragen beantwoord zijn en het systeem compleet is, kan de e-mailflow beginnen. E-mails zullen op de juiste momenten naar specifieke klanten gestuurd worden.
Voordelen van e-mail marketing automatisering
Het gebruiken van e-mail marketing automatisering heeft meerdere voordelen. Allereerst worden bij dergelijke e-mails eerder transacties verricht. Dit komt doordat de e-mails automatisch gepersonaliseerd worden en dus elke ontvanger persoonlijk aanspreken. De e-mail wordt niet als spam bekeken en zal daarom eerder beantwoord worden. Daarbij weet je met zo een automatiseringssysteem dat elke (potentiële) klant een bijpassende e-mail ontvangt en zich dus minder snel zal uitschrijven. Dit verhoogt uiteindelijk de kans op verrichte transacties. Bedrijven ervaren vaak ook een verhoogde omzet, omdat in zulke e-mails vaak van die handige links verwerkt worden. Denk bijvoorbeeld aan een link met 'soortgelijke producten' of 'aanbiedingen'. Actieve ontvangers zullen hier sneller op inspelen.