E-mail marketing tips
E-mail marketing speelt eenmaal een enorm grote rol als het om online marketing gaat. Vergeet sociale media en SEO even. We hebben het nu over e-mail marketing. Nou, wat heb je nodig voor e-mail marketing? Een e-mailadres van de ontvanger, een eigen e-mailadres en een goede tekst die je in de e-mail gaat verwerken. Het klinkt oh zo simpel, maar in werkelijkheid gaat het lang niet altijd zo feilloos. Wij geven jou een aantal e-mail marketing tips zodat jouw e-mails wel gelezen worden.
Personaliseer je e-mails
Deze tip kan je ook voor andere soorten teksten gebruiken, maar nu even voor e-mails. Zorg ervoor dat jouw tekst en e-mail persoonlijk gericht zijn. Hiermee bedoelen we dat je onderscheid maakt tussen de verschillende ontvangers en hun voorkeuren. Zo ontvangt iedereen een e-mail die bij hem of haar past. Ook is het belangrijk om in de tekst persoonlijk over te komen. Gebruik bijvoorbeeld 'jij' in plaats van 'jullie' en creëer een soort persoonlijke band.
Weet wat ze willen
Wanneer lees je een e-mail niet? Als het onderwerp van de tekst je totaal niet interesseert. Dus, moraal van het verhaal: weet wat jouw lezers willen lezen. Ga geen willekeurige e-mails sturen puur om een e-mail gestuurd te hebben. Zo werkt het niet. Als je dit wel doet, gaan mensen zich uitschrijven en dat is ook niet de bedoeling. Verdiep je daarom in de interesses en voorkeuren van je ontvangers en baseer daarop je onderwerpen.
Verzorg de lay-out
De eerste indruk van een e-mail krijg je door het geheel in een keer te bekijken. Wanneer de mail er slordig en druk uitziet, slaan mensen deze al snel over. Zorg daarom voor een goede eerste indruk. Elke keer weer. Gebruik bijpassende kleuren, beperk de hoeveelheid tekst en maak het een mooi en aantrekkelijk geheel.
Schrijf een pakkende titel
Zowel het onderwerp van de e-mail als de titel van de tekst tellen beiden als headers. Headers zijn misschien wel de belangrijkste onderdelen van een tekst, dus is het belangrijk dat je hier veel aandacht aan besteedt. Zorg ervoor dat het onderwerp interessant overkomt en de lezer overhaalt op de mail te klikken, in plaats van het gelijk in de prullenbak te gooien. Ook de titel van de tekst moet pakkend zijn. Headers kan je op vele manieren interessant maken, wees alleen niet te vaag.
Houd je mailinglijst bij
Met deze tip bedoelen we dat je e-mailadressen verwijdert die al een lange tijd niet reageren. Wanneer je deze allemaal verwijderd hebt, zul je alleen nog e-mailadressen over houden die wel 'levend' zijn. Zo kan je gerichter onderzoek doen naar interesses en ben je eerder verzekerd van een succesvolle e-mail campagne.