E-mail marketing voorbeeld

Vaak ontvang je van die spam en reclame e-mails die je eigenlijk helemaal niet in je inbox wilt hebben. Toch moet je soms letten op wat voor e-mails dit zijn. Webshops sturen namelijk regelmatig een follow-up waarbij ze aanvullende producten voor je vorige aankoop aanbieden. Mocht deze goed uitgewerkt zijn, dan kan je vrij veel leren van zo een e-mail. Zo ontvingen wij een interessante follow-up mail voor onze gekochte koffiemachine van Koffie thee plaza. Hieronder lees je de tekst en bespreken we ook wat de belangrijkste onderdelen zijn van de e-mail.

Wij hebben nog iets voor jou

Nadat wij onze koffiemachine besteld en ontvangen hadden, kregen we al na enkele dagen een e-mail van de webshop met als onderwerp 'wees nooit meer koffieloos'. Dit klinkt al erg mysterieus en maakt je als consument dan ook nieuwsgierig. Immers, je hebt net een koffiemachine besteld, dus zijn koffiebonen wel belangrijk om te hebben. De tekst ging als volgt:
 
Onderwerp: Wees nooit meer koffieloos 
 
Tekst:
Beste (volledige naam consument),
Bedankt voor uw vertrouwen in Koffietheeplaza. We hopen dat de koffiemachine bevalt en u er nog vele jaren plezier van mag hebben.
Vanzelfsprekend wilt u blijven genieten van heerlijke koffie. Het is dan ook vervelend wanneer u 's ochtends de keukenla opendoet en ontdekt dat de koffie op is. Daarom hebben wij speciaal voor u enkele top gewaardeerde koffiebonen artikelen geselecteerd die u voor weken voorzien van verse koffie. 
Wellicht zoekt u naar andere (belangrijke) koffieproducten, zoals reinigingssets of ontkalkingssets. Zoekt u iets anders koffiegerelateerd? Op Koffietheeplaza vindt u het gegarandeerd.
Met vriendelijke groeten,
(naam producent)
 
Einde e-mail 
Wanneer we op 'top gewaardeerde koffiebonen' drukten, kregen we drie koffieboonzakken met beoordeling aangeboden. Aangezien dit de best beoordeelde koffiebonen van de webshop waren, werd het al snel interessant om deze te bekijken.
Koffietheeplaza heeft ons met behulp van perfecte planning en overtuigende teksten overgehaald om extra koffiebonen te bestellen. Wij willen natuurlijk geen koffieloze ochtenden ervaren.

Belangrijkste leerpunten

De belangrijkste leerpunten van deze e-mail zijn:
  • Perfecte planning, enkele dagen na ontvangst van de koffiemachine
  • Geloofwaardige e-mail, geen spamuiterlijk en korte tekst
  • Persoonlijke benadering, volledige naam genoemd en aangename schrijftaal
  • Mysterieuze titel (onderwerp)
  • Gebruik maken van positieve beoordelingen, wekt geloofwaardigheid
  • Aanduiding eventuele problemen: geen koffie meer op voorraad
Email programma's