Wat is inbound marketing?
Inbound marketing is de laatste tijd een veelbesproken onderwerp, maar dat geldt ook voor content marketing. Deze twee vormen van marketing worden nog wel eens door elkaar gehaald. Is het nodig om je op beide te focussen of is het verstandiger als je meer investeert in één van de twee? Er is nog enorm veel onduidelijkheid omtrent inbound marketing en content marketing.
Overeenkomsten tussen inbound- en content marketing
Beide marketingvormen zijn relevant, behulpzaam en inspirerend. De gedeelde informatie trekt geïnteresseerden aan. In beide gevallen ben je actief bezig met het verkopen of aanprijzen van een product/dienst zonder een té opdringerige boodschap. Op deze manier laat je geïnteresseerden op een sympathieke manier kennis maken met jouw bedrijf. Jij zorgt immers voor de toegevoegde waarde waar je hun aandacht voor terug krijgt. Het is in principe het tegenovergestelde van outbound marketing, oftewel adverteren.
De verschillen
Het begrip content is universeel, er is niet maar één correcte omschrijving. Het kan namelijk verschillen van blogs tot aan video’s. Voor branding wordt gebruik gemaakt van content marketing. Er is zowel online als offline content, denk bijvoorbeeld aan de Allerhande van Albertheijn. Met goede content kan jij jouw klanten veroveren.
Bij content marketing zoek jij dus eigenlijk de klanten op, terwijl het bij inbound marketing de bedoeling is dat zij jou vinden. SEO is hierbij een onmisbare factor. Inbound marketing zorgt ervoor dat jouw content wordt weergegeven wanneer mensen online opzoek gaan naar informatie. Je kan het zien als een aantal marketing tactieken die ervoor zorgt dat jouw content op het juiste moment gezien wordt door jouw doelgroep.
Geen inbound marketing zonder content marketing
Zoals je ziet zijn de twee marketing vormen erg met elkaar verbonden. Zonder content zou er ook geen inbound marketing zijn. Let wel op dat er bij content meer komt kijken dan puur het maken ervan. Er zit een combinatie van tactieken achter die ervoor zorgen dat jouw content als eerste wordt getoond. Vanuit die content worden vervolgens leads genereerd en converteert naar klanten.